lørdag 22. januar 2011

Listen to your body...

..står det på den nye pulsklokka jeg kjøpte meg i dag. Og jeg skal lytte til kroppen min. Jeg må det. Jeg har nemlig en kronisk lungelidelse, som gjør det vanskelig for hjertet mitt å pumpe blod ned i årene i lungene. Jeg spiser mengder med piller, men det som bidrar mest til at jeg kan stå opp hver morgen og leve et normalt liv med familie, jobb og hus og hjem, er nok trening.


 Jeg hadde i november et fire ukers opphold på Glittreklinikken lungesykehus. Der fikk jeg tilpasset et treningsprogram som var skreddersydd til min form. Nå følges dette opp av fysioterapeut i nærheten av der jeg bor, og jeg trener med ham to-tre dager i uken. Jeg merker stor forskjell på helsen min fra den gang jeg var inaktiv og til det jeg kan prestere i dag. Foreløpig greier jeg vel ikke å yte mer enn en gjennomsnittlig sofasliter, men framskrittene skjer smått og sikkert. Jeg fikk tips fra fysioterapeuten om å trene med pulsklokke fordi det gir meg en bedre kontroll over utholdenhetstreningen. Og i  går stilte jeg med lånt pulsklokke og fatta poenget med det. Jeg syntes selv at jeg presterte ganske bra, og mente ved øktens slutt at om jeg hadde vært en frisk person, så måtte jeg vel vært like sprek som hu Marit Bjørgen. Nei, sa fysioterapeuten. - Du hadde vel vært mer som hu Johaug du. Haha... Så var det bare å komme seg hjem å sette dådyrøya i den snille mannen min, og vips, så hadde jeg fått egen pulsklokke.



Ønsker alle ei flott og oppbyggende helg.

2 kommentarer:

  1. Hei Irene
    Tusen takk for koselig kommentar :) Koselig blogg du har, likte hederen din og teksten her. Leve og ha det godt, nyte det man har fått og flytte fra stort til smått ღ Min mamma og stefar bor i Trondheim i et rekkehus. De har vært på utkikk etter en leilighet en stund, men ikke funnet noe i Trondheim som har passet dem eller lommeboka :) For noen måneder siden fikk jeg beskjed at de hadde kjøpt seg leilighet, i Brønnøysund!!! (Her jeg bor, og min søster… og mammas to andre søsken) kan tro vi ble overrasket alle sammen – men veldig koselig da og få dem nærmere :) Det holdes på å bygget et stort leilighetskompleks her i byen og det skal være innflyttingsklart til jul. Litt missunnelig ble jeg da :) kunne veldig godt tenke meg en leilighet og alt på en flate… Huff, det ble kanskje litt mye dette :) ja, ja… Gleder meg i alle fall til å følge med deg og bloggen din fremover, en spennende tid…

    Ønsker deg en fortsatt fin uke, klem fra Mette

    SvarSlett
  2. Hei, Irene :)
    Jeg heter Lene og jeg har lest litt i bloggen din. Jeg synes den er kjempe god og interessant.

    Jeg er ikke norsk men bodde i Norge i 8 år i Bergen, Stavanger og nå i Oslo, jeg jobbet med finans i 5 år.
    Jeg har nettopp åpnet en nettbutikk for interiør med tanke på nisjeprodukter som er ikke så lett å finne, som et skjermbrett, for eksempel. Planen er å utvide sortmentet med andre spennende ting etterhvert. www.stylehouse.no

    Kanskje vi kunne blitt litt kjent og eventuelt ha noe gjensidig-gunstig nett-samarbeid?...:)

    Jeg vil gjerne be deg om en tjeneste: kan du vennligst gi meg tilbakemeldinger om nettbutikken min? Hva synes du om produktene? Er det noe galt med butikken som jeg legger ikke merke til?

    Jeg skal sette stor pris på tilbakemeldingene dine.

    Håper å høre fra deg snart.
    Ha en strålende dag!

    Med vennlig hilsen, Lene
    elek@stylehouse.no

    SvarSlett

Hei. Hyggelig om du kommenterer. Ha en fin dag!